Plitvice

14 augustus 2019 - Mostec, Slovenië

Hoi volgers,

we hebben de meren in plitvice alweer achter ons gelaten maar toch nog een blog over de schitterende omgeving in plitvice. Allereerst de camping zelf. Een hele mooie gezellige camping. Mooi opgebouwd, prachtige ligging, een leuk zwembad en een swemvijver. Echt heel gezellig. En een goed restaurant met goede en leuke bediening. Awel, das een goed begin van onze dagen in de bergen. Eerste dagje in pltvice, we hadden de kaarten al aangekocht voor de reis, tijdslot van 1 uur om binnen te komen, maar dat was geen probleem. We zouden de bus nemen van 13:30 uur en dus ruim voor 15 uur, ons begin van het tijdslot, aankomen. Rond 13 uur waren we al aan de bushalte. Daar nog even naar het infokantoor, beetje gepraat en om stipt 13:15 uur kwam onze bus al aan. Mooi op tijd dus. Op weg naar het park. Druk druk, veel mensen, vele japannertjes inclusief paraplu en mondkapjes. He mondkapjes? Nog nooit zo'n schone en frisse lucht opgesnoven in de bergen. Maar kom, niet getreurd, aangeschoven in de rij om binnen te raken samen met nog schoon volk. Wij wandelschoenen aan, pet op, goed voorbereid, het schone volk op teenslippers. Moet kunnen. We hadden een wandeling uitgestippeld, denk ruim 5 km, tijdsduur van 3-4 uur wandelen. Berg op berg af, langs prachtige watervallen, in de drukkende zon, veel zweten, leuk bootje gevaren veel gezien, veel prachtige indrukken. De beneden meren waren zeer mooi. Morgen zouden we de boven meren bezoeken. Nu terug naar de uitgang en een bus terug vinden. Maar dat was er teveel aan. We moesten terug omhoog lopen, veel trappen, steile helling. Na veel zwoegen toch bij de bushalte geraakt. Hehe, nu op busje springen en terug naar de camping. Kaartjes gekocht aan 20 knoepies per stuk. Busje zou zo meteen komen zij lief meisje van de bus organisatie. Half uurke gewacht en na 45 minuten kwam bus aan. Meisje uitgelegd dat wij in grabovic aan de camping wilden uitstappen maar wat ik er van heb meegekregen had de bus chauffeur daar gene zin in. Maar bus halte meisje hield voet bij stuk. Jij gaat stoppen voor die mensen in grabovic. Ok. Geregeld. Van onze uitgang 2 gereden naar uitgang 1 waar nog een 100 mensen op onze bus wou stappeb die al bijna vol zat. Konden nog een 10 tal mensen instappen en bushalte meisje zei tegen de andere mensen dat volgend busje over 5 minuten zou aankomen. Of misschien over 10 minuten. Doei riep ze en stapte in ons busje en weg waren we. De rest van de mensen achter latend. Moe op de camping aangekomen, gegeten en gaan slapen. Volgende dag zou weer zwaar worden. Goed geslapen en fris gedouched de volgende dag weer dezelfde routine. Maar marleen zag het niet zitten, was te inspannend voor en wou geen risico lopen dus jos en marleen achter gelaten op de camping. Lientje en ikke alleen de bovenmeren bezocht. Deze waren nog indrukwekkender mooie watervallen, smalle paadjes, houten planken waaronder het water liep. Nog veel mooier dan de benedenmeren. Lientje en ik waren vroeg vertrokken. 9:30 in het park en tegen 13:30 waren we klaar met onze toerke aan de bovenmeren. Prachtig, rustig, echt genieten op vele plaatsen ondanks de drukte op sommige plekken. Helaas gene beer tegengekomen. En we waren nog wel zo goed voorbereid. Ene beer die op twee poten staat is niet gevaarlijk. Ene die op vier poten staat en met zijne kop schuddelt, probeer die aub te vermijden. Die heeft waarschijnlijk andere plannen met je.

Tot zover plitvice.

Nu zitten we alweer in slovenie, thermen catez, zwembaden vol therminaal water van rond de 30 graden, zeer grote camping, zeer veel glijbanen en zwembaden, hotels en nog veel meer. Echt iets voor Kirsten. Een paar vrienden van ons komen hier al bijna 9 jaar en zij stonden met hunnen mh ook op de camping dus gezellig een paar dagen met hun opgetrokken. Hun gingen de omgekeerde route, eerst slovenie en dan kroatie, wij eerst kroatie en dan slovenie. Nog een paar daagjes voordat we weer terug naar huis gaan. Maar eerst nog beetje genieten en herbronnen in het therminaal water. Lekker toch.....

1. Ghesquiere johan:
    14 augustus 2019
    Gelezen. Maar geen foto's ?
  2. Mia Brands:
    14 augustus 2019
    Japanners zijn gewend een mondkapje te dragen , de reis is wel de moeite w aard geweest ,
  3. Jos Mellaerts:
    14 augustus 2019
    Haha Johan, ik ook nog niet veel foto's gepost, de wifi is hier echt niet Top en foto's uploaden mislukt meestal. Maar ze komen wel hoor :-)
    En ik en Marleen dan wel de tweede dag aan de meren gemist maar wij hebben wel de waterval in Garbovic gevonden en gezien !!! :-p
  4. Miranda:
    14 augustus 2019
    Leuk geschreven reisverhaal weer, met veel humor en alsof je het zelf meemaakt. Gelukkig dat jullie je reis wel hebben kunnen vervolgen. En goed bezig met het wandelen, en goed geregeld met de bus ook. En pas maar op met de buren of zitten die alleen in Kroatie. Ik bedoel dus de beren. En idd de Japanners met hun mondkapjes en parasols, ook in Amerika in de nationale parken, moeten toch hun tanden goed poetsen, wil dat lekkerder ruiken dan de frisse buitenlucht. Enfin, nog heel veel plezier met jullie 4-tjes en de hartelijke groeten van ons.
  5. Ingrid:
    15 augustus 2019
    Dat klinkt als een paar inspannende maar hele mooie dagen aan de Plitvice meren! Dan is het nu extra goed ontspannen in de thermen! Geniet van jullie laatste dagen in Slovenie! En alvast een goede thuisreis 👍