Zadar

8 augustus 2019 - Plitvička Jezera, Kroatië

Hoihoi,

hier zijn we weer met een nieuw verhaal. Van het prachtige eiland krk verder naar het zuiden gereden langs de kustweg. Een paar keer gestopt om van het geweldige landschap te genieten. Echt met geen pen te beschrijven. Nog een geluk dat ik ene ipad mee heb genomen. Hoog in de bergen op 700 meter neerkijken op de zee met de talloze eilanden. Zo'n rust dat daarvan uitstraalt. Echt wel genieten. Foto's zullen later volgen. Zoals ik al vertelde via de kustweg van ruim 200 km. gereden naar het stadje zadar. Eerst even de huurauto ophalen op de plaatselijke luchthaven en daarna op weg naar onze volgende camping. Mooie camping aan zee, alleen een beetje te druk en dicht op elkaar gestouwd. Maar geen klagen. Ons plekje was ruim genoeg voor de mh en het remorke en de huurauto. Voor de ingewijden onder ons, ene peugeot 208 turbo tweeliter zonder gps. Maar niet getreurd, we hadden onze eigen cd' s met muziek meegenomen. En waarom nog ene gps als je op je smartphone ook je weg kan vinden. Mh geinstalleerd en iets gaan eten op de camping. Was in orde. Btw, op de vorige camping aan een barmeisje op de camping gevraagd of er misschien restaurants in de buurt waren. Meisje zei, ik kan er niet direct ene bedenken. Die dag zijn we nog de weg naar dorpje gelopen en we kwamen het ene na het andere restaurant tegen. Zou kunnen dat het meiske daar nog niet lang werkte. Kweet ni. In zadar was het hetzelfde, zeer rustig in camping restaurant maar buiten de camping vele restaurants. Elke avond vuurwerk. Maar voordat we door hadden dat het vuurwerk was en we gingen kijken was het meestal al gedaan. Maar kom, vuurwerk is vuurwerk. Onze zee was ook weer magnifiek, zeer helder water, mooie uitzichten over de eilandjes, vele bootjes. Gewoon prachtig. Langs de boulevard nog een bootje geboekt om dolfijntjes te bezichtigen. Altijd leuk, een bootreisje. Even de planning doorlopen voor de komende dagen. Zadar, split, sebrenik, misschien krka. Genoeg te doen in de buurt dus.  De tweede dag dus naar zadar, een prachtig stadje, invloeden van vele culturen, romeinen, turken en wie weet ook de noormannen. Daar ene hele dag rondgelopen en wel onder de indruk. Mooie kerken algewisseld met kleine steegjes en mooie gebouwen. De gevolgen van de oorlog nog steeds terug te vinden in sommige gebouwen. Kogelgaten her en der. Dagje daarna naar split. Dat stond zeker hoog boven op mijn verlanglijstje om te bezoeken. Weer door de bergen langs de kust gereden tot in split. Ruim 150 km prachtige natuur. Auto met veel moeite geparkeerd. 800 meter van de oude binnenstad. En wat voor een prachtige binnenstad. Kerken, paleizen, kathedralen, mooie gebouwen, kleine steegjes, veel mensen. Echt een super mooie ervaring om al die verschillende culturen te onderschieden. Kathedraal binnen gegaan. Wauww, echt indrukwekkend. Ook hier weer verschillende gebouwen met kogelgaten kunnen ontdekken. Ongelooflijk eigenlijk. Deze stad heeft een diepe indruk op me gemaakt. Komt na rome op een tweede plek. Tenminste in europa. Veel foto's gemaakt. Diep onder de indruk terug gereden over de mooie bergpas langs de kust naar onze camping. De volgende dag in de avond de boottocht. Wat gaan we de rest van de dag doen? Krka watervallen! Sebrenik? We weten het nog niet goed. Het wordt niet krka, plitvice is grootser en mooier. Wel dan naar sebrenik. Ook een mooi klein stadje. Leuk om doorheen te lopen. leuke  kleertjes gekocht. Ja was een leuk tripje. Op tijd terug voor de boottocht. Eten klaar gemaakt en dan op weg naar boot. Komen langs de weg waar we hebben geboekt bij zo' n manneke aan een standje. Ik zie hem staan en vraag gelijk: waar is de boot? Gene boot zegt ie, teveel wind. Hier gaat het nog legt ie uit maar op open zee is het maal drie. Bootje gaat niet uitvaren, te gevaarlijk. En inderdaad, op open zee zien we de schuimkoppen. Veeel wind. Geen bootje, jammer maar een goede keuze. Dan maar een ijscoupe eten. Moeten toch wat met de centjes. Daarna terug naar onze mh en de route voor naar plitvice uitstippelen. Nog een spelleke gespeeld met ikke als winnaar en daarna gaan slapen. 'S morgens lekker uitgeslapen. We krijgen nog nieuwe buren zien we. Die beginnen me toch allerlei stokken, touwen en zeilen uit te laden. Jos is al aant praten met de buren en ziet dat ze een grote wigwam meehebben. Een ferme wigwam hebben jullie mee zegt jos tegen de buurtjes die ook uit belgie komen. Neeneeeneee zegt de buurman het is een tepanyaki. Een ferme tent in ieder geval. Wij mh ingepakt en vertrokken naar plitvice. Weer een hele andere kant van kroatie. Geweldig.

grtz tot een volgende.

1. Mia Brands:
    9 augustus 2019
    Geniet van alle moois daar wordt je rustig van ,Hier is alles oké ,ik heb net de laatste mirabella pruimen gezet begint het te regenen heb ze maar onder de carport gezet , Lieve groeten Mam
  2. Ghesquiere johan:
    9 augustus 2019
    Gelezen en goedgekeurd. Groeten aan allen