Cinque terre

26 juli 2023 - Levanto, Italië

Poehpoeh, vandaag alle 5 de dorpies gedaan.
Met de trein eerst vanuit Levanto naar eerste dorp, of is dat het laatste dorp. Swat. Riomaggiore genaamd. We waren vol goede moed begonnen maar niemand had ons verteld dat de dorpjes in de bergen lagen. Swat. Eerst naar het strand geklommen, we kregen daar een spectaculair showspel te zien van de zee en de kracht van het water. Daarna naar boven geklommen en nog machtig mooie foto’s gemaakt. Jos en ikke nog een stukje gehiked langs de rotsen. Sommige mensen doen alles voor die ene spektakel foto. Zal straks proberen wat fotokes te uploaden. Met den trein naar volgend dorpje manarola. Treintje stappevol en je hoorde meer amerikaans spreken dan italiaans. Swat. Uitgestapt en ook dit dorpje op ene berg. Weer eerst naar het strand geklommen en daarna weer naar boven geklommen. En het moet gezegd, de eerste 2 dorpjes zijn toch zeker de mooiste. In manarola nog een goed stutje gegeten en gedronken. Terug naar de trein. Manmanman wat een drukte. Toch op de trein geraakt en uitgestapt in corniglia. Je raadt het al. Ook dit dorpje ligt heeeel hoog oppe berg. Was een mooi zigzag weggetje met trapjes naar boven. Gelukkig reed er ook een busje naar boven. Rustig aansluiten in de rij. Uitgerekend dat we waarschijnlijk met 2e busje omhoog konden rijden. Maar dat was buiten een zwerm chineeskes gerekend. Die stapten uit de trein en stonden gelijkt vooraan in onze rij. He, hallo, we staan in een rij he. Ik had geen zin om woorden te maken en nog lang te moeten wachten op busje in de blakende zon. Terug treintje op naar volgend dorpje vernassa. De meeste blogvolgers kennen de drukte van de st. Joepmarkt. Wel zo druk was het daar. Niet normaal. De dames op een bankje gezet en jos en ik op zoek naar een terrasje. Niks gevonden aan de linkerkant maar beide goed nat geworden in de splashzone. Een flinke golf maakte dat we beide zeiknat werden. Toch wel lekker verfrissend. Aan de rechterkant wel plaatsje gevonden op terrasje om wat drinken te drinken. Mooi uitzicht op de baai waar veel mensen een zwemmeke deden in de baai. Zee ging nog steeds wild te keer maar in baaitje was het een teruggebracht tot het niveau van een ferm golfslagbad alle centerparcs. Moet gezegd dat dit dorpje veel vlakker was dan die andere 3. Maar ook veel drukker. En maar 1 trapje van en naar het station. Wat een chaos. Misschien dat de drukte ook te maken had met de sluiting van een aantal hikingpaden. Swat. Nog 1 dorpje te gaan. Monterosso. Mooi dorpje, minder druk en lekker vlak. Nog 2 kerkjes bezocht, kasteel maar links laten liggen want dat lag op een….juist ja een berg.
blij dat we terug zijn aan de camper. Beetje gehiked, veel geklommen, super mooie vergezichten, blij om dit gedaan te hebben een mooie ervaring.
Advies, wil je echt gaan hiken zorg dan dat de enige activiteit die dag is. Je hebt makkelijk, expert en extreem. Een stukje extreem hebben jos en ikke gezien. En een hike duurt voor de ervaren hiker toch tussen de anderhalf en drie uur.

Nog even terugkomen op de prijsvraag van gisteren. De antwoorden liggen tot nu toe ver af van het werkelijke totaal. De jury heeft het precieze antwoord en dat ligt toch ruim boven de 700 klokslagen. Voor een juist antwoord ga ik 2 bonuspunten toekennen.

1. Miranda:
    26 juli 2023
    Ik had al gehoord dat Cinqu Terra ontzettend druk is. Maar wel mooi. Jullie hebben wel heel veel gezien en gedaan vandaag,, ben benieuwd naar de foto’s. Rust lekker uit en fijne avond nog👍😘
  2. Kirsten:
  5. Jp brands:
    Das beetje teveel maar wel in de buurt. Zit er 6 vanaf
  6. Ingrid:
    27 juli 2023
    Leuk hoor om met de trein en te voet euh gehiked de dorpjes te verkennen!
    Qua klokslagen zijn het er 780? Das wel veel 🙈
  7. Jp brands:
    27 juli 2023
    Nee geen 780. Dat is er 12 slagen naast. Maar is wel hendig zo’n kerkklok. Weet je precies hoelaat het is elk kwartier. Zelfs ‘s nachts als je slaapt.
  8. Ingrid:
    Oké 768 dus wauw dat zijn er wel heel veel 🔔