Levanto

25 juli 2023 - Levanto, Italië

Gisteren namiddag aangekomen in Levanto. Leuk stadje erg toeristisch lekker druk maar op de camping heerlijk rustig. 5 Dagen feest in Levanto. Een jaarlijks terugkerend evenement al sinds 1953. Gisteren gaan uiteten bij een pizzeria. Vlakbij een oud pleintje. Heel goed gegeten. We waren nog niet klaar met eten of we hoorden trommels trommelen. Van alle kanten kwamen verschillende groepen samen op ons pleintje. Vaandeldragers, ridders, tempeliers, jonkvrouwen en maagden (maar daar was jos niet heel zeker van) allemaal hadden de verschillende groepen trommelaars mee. Op dat pleintje begon de optocht door het stadje en wij stonden er midden tussen in. Was mooi en best cool om te zien.

Wat leuk is aan onze camping is dat het hooguit 5 minuten wandelen is naar het centrum en nog geen 5 minuten naar de zee. En toch heel rustig. Nou ja rustig, we zitten tussen de krekels en de kerkklokken. Maar daarover straks meer.

Vandaag op onderzoek naar station om treinkaartjes te kopen voor cinque terra. Besloten om morgen de dorpjes te gaan verkennen met de trein en een andere dag vanaf het water. Marleen bleef thuis. We vertrekken vanaf de camping en zien dat er een marktje was. Altijd leuk om daar overheen te lopen. Maar groot dat die markt was. Bleek de jaarmarkt te zijn. Toppie. Een soort st. Joep markt door het hele stadje heen. Al vlug de eerste aankopen gedaan. Daar nog wat rondgelopen waarna we op zoek gingen naar het station. Kaartjes gekocht voor de trein. Onderweg nog een drankje gedronken. Oei was al bijna 14 uur. Waren toch rond 10 uur vertrokken. Time flies… terug op de camping beetje gerust. Daarna de zwemmerkes aangedaan om nog even in zee te gaan zwemmen. Enorm hoge golven. Lientje en ikke toch in zee gegaan. Iets te wild voor jos en marleen. Lientje kreeg de eerste golven al volledig over haar heen. Sterke stroming. Nog een paar golven en lientje lag op haar poep. Golven over haar heen..ze vond het geweldig. Ikke vond het ook heerlijk. Maar na 10 a 15 minuutjes toch maar eruit gegaan. Vermoeiend hoor. Ah kijk een rode vlag. Blijkbaar zegt dat niet veel hier. Waren genoeg redders, ik heb er toch zeker 2 geteld. Het zand is dat soort plakzand. Dat overal aan blijft plakken. Lientje al terug van douchen en al 2 keer terug gelopen om zand uit hare bikini te spoelen. Hahaa, ikke dadelijk ook nog vlug douchen voordat we de bbq gaan aansteken.

vanavond de afsluiting van de feestweek met een heilige processie.

Nu de prijsvraag. Ons kerkklokje doet het geweldig goed. Als het 10:45 uur is slaat het klokje eerst 10 keer en daarna slaat ander klokje nog 3 keer om kwartieren aan te geven. Handig he. Weet je dag en nacht precies hoe laat het is. De prijsvraag. Hoeveel keren slaan de 2 klokkies gedurende 24 uur? Goed nadenken he. 14:30 is 2 keer eerste klokkie en en dan 2e klokkie slaat ook 2 keer. Duidelijk. Net klokje gehoord. 6 keer eerste klokje en 2 keer 2e klokje. (18u30 dus) succes dermee.

1. Ingrid:
    25 juli 2023
    Jullie vallen nu wel in de prijzen met een optocht, jaarmarkt etc! Dat zijn de leukste verrassingen! Veel plezier in Cinque Terra!
  2. Miranda:
    25 juli 2023
    Klinkt allemaal heel goed, ideaal plekje voor de camper, middenin de festiviteiten, verschillende gezellige muziekjes en ook nog een prosessie. Wel opletten met de rode vlaggen op zee, stroming kan gevaarlijk zijn! De quiz is wel erg veel rekenen, dat laat ik aan de wiskundigen onder ons van de Belgische kant😁 hele fijne avond en vakantie 😘
  3. Ingrid:
    Oh ja de prijsvraag: vlg mij is dat dan 120x 🕣🕙🕘🕦🕧🕥
  4. Jp brands:
    26 juli 2023
    Bij lange na niet genoeg. Een kwart punt voor de moeite bij het totaal optellen
  5. Kirsten:
    Ja justin heeft het voor mij uitgerekend hij zegt dat het 252x is in totaal.🤔😁
  6. Jp brands:
    26 juli 2023
    Dat is nog lang niet juist. Zijn er veel meer. Mag een kwart puntje bij je totaal tellen