Toscane 2018 dag kweetnietmeer 2

14 augustus 2018 - Roma, Italië

Beste volgers,

Vandaag rustig begonnen. Ontbijtje, nog wat boschapjes gedaan, zwemmen en deze middag naar rome. Wel, boschapjes zijn gedaan, zwemmen ook maar zijn net uit zwembad gestuurd ivm regen, onweer en blitsemfliksen. Tijd voor het schrijven van de blog dag 2. Gisteren dus.

Vroeg vertrokken, busje gepakt voor de camping. Twee haltjes te vroeg uitgestapt en dus effe moeten zoeken naar de metro. Gelukkig dat jos zijn beste italiaans had bovengehaald en met behulp van een vriendelijk romein hebben we de metro gevonden. Ik had een mooie route uitgestippeld voor die dag. (Btw het is nu hier serieus aan het blitsemen). Begonnen op piazzo del popolo. Kerk bezocht en over plein heen gelopen. Van daaruit naar piazza del spagna. De spaanse trappen. Was toch een eindje lopen dus onderweg een lekker broodje gegeten. Ik dacht uit te komen boven aan de spaanse trappen. Nope. Kwamen onderaan uit. Nou ja, geen probleem, we hadden ze gevonden. Was druk en warm. Fotokes genomen en verder naar fontana di trevi. Moest niet zo moeilijk zijn. Was bijna recht tegenover spaanse trappen straatje inlopen. Ik wist dat nog van bijna 10 jaar geleden. We waren toch blij dat we een goede plattegrond van rome bij ons hadden. Ik had het idee dat ze rome helemaal op zijn kop hadden gezet en de trevi fontein hadden verplaatst. Er kan veel veranderen in 10 jaar tijd. Zeker bij mij. De kaart en een vriendelijke romeinse agent, jos had weer eens zijn beste spaans bovengehaald en de weg gevraagd, kwamen we. Aan bij de trevi fontein. Was gelukkig niet heel druk en konden mooie doto's maken op de rand van de fontein. Broekjes nat maar dat werkte verfrissend. Het ijsje eten trouwens ook. (Lientje en ik wisten nog dat het goed ijsjes eten was tegenover de fontein.) blijkbaar hadden ze die ijsjesbar ook verplaatst naar ons gevoel. Maar kom, waren super lekker. Van daaruit doorgelopen naar de weddingcake. Ik had daar de behoefte om mijn kop in de fontein te steken en dat heb ik ook gedaan. Voelde zo goed dat ik mij. Zweetpatatjes er ook meteen maar ingestoken. Mmmmm, onze tocht gaat verder naar de poesjes, torre argentino. Zouden de poesjes er nog zijn want lientje had gelezen dat op die plek moesten veryrekken. Aangekomen en inderdaad geen poesje te zien. Toch maar even naar de ingang gelopen. Bleek toch nog open te zijn. 150 poesjes waren er op dit moment en er waren genoeg knuffelpoesjes bij. Een poesje dat knoepie kleurtjes had deed speelbijten net als ons sangootje. Lientje superblij en nog een paar mooie spulletjes gekocht om hun de steunen in hun strijd om de poesjes daar te behouden. Van daaruit door naar het pantheon. Beetje in kerk rondgelopen. Veel indrukken voor onze reisgenoten jos en marleen. Van hieruit  ging de reis verder naar piazza navona. Een prachtig plein met een prachtige fontein maar vooral 's avonds het bezoeken waard. Doorgelopen richting de tiber. Via de engelenbrug richting castel sant'angelo, de engelenburght. Man wat een prachtig uitzicht. Lopend over de engelenbrug over de tiber zie je voor je het castel, links van je sint pieter. Dat was voor mij een super emotioneel moment. Dat gaf me echt een enorm kippenvel moment. Valt echt met geen pen te beschrijven maar zoals ik al eerder vertelde, ik schrijf met de ipad dus dat gaat nog net.....doorgelopen richting sinte pieterplein. Gaan we de basiliek binnen? Rij valt reuze mee dus maar aangeschoven. Ook al omdat we niet naar het vaticaanmuseum kunnen aangezien die gesloten is de twee dagen dat we in rome zijn. Binnen de 20 minuten lopen we rond in de basiliek. Wat een inmense pracht en praal. Overdaad schaad? Wel hier dus niet. Overdaad in het kwadraat. Echt met geen pen te beschrijven. Jaja, ik weet het en ik doe mijn best met den ipad. Gelukkig de uitgang terug tevonden, nog vlug een paar kaartjes gestuurd vanuit vaticaanstad vlak voordat het ging sluiten. Was in tussen al tegen 18:30 uur of was het al later? Gelukkig hadden we al onze dorst gelest in een cafeetje in de vuurt van navona. Marleen en lientje een literke water naar binnen gewerkt in notime. Jos een half literke bier en ik ben na een liter bier gestopt. En inerdaad de tijdslijn klopt niet meer helemaal maar deze reisblog is blijkbaar niet gemaakt voor een ipad. Dus we gaan gewoon verder. Waar waren we gebleven. Ah ja, bijna aan het einde van onze tocht door rome. Na de sint pieter nog ergens een restaurantje gezocht, nog lekker wat gegeten, metro terug naar de busstop en dan net voor je neus de bus terug naar de camping zien vertrekken. Ruimhallf uurtej moeten wachten met pijne voeten en dorst, nog vlug effekes wat drinken gaan halen in  de mercato om de hoek en dan moeten constateren dat ze net gingen sluiten. Ja zat effe tegen maar in het pitta barretje hadden ze gelukkig nog wat drineken. Waar we vandaan kwamen wilden ze weten. Uit belgie riepen jos en ik tegelijk waarop jos nog even de naam van nainggolan vermeldde. Gelukkig waren het geen lazio supporters.....busje terug naar de camping en de trapjes naar boven waren nog niet verminderd. Nog steeds 68 treden omhoog. Het douchke deed deugd na een tocht van meer dan 12 uur door rome.

Fotos volgen later.

Ciao

1. Mia Brands:
    14 augustus 2018
    Ik denk toch dat jullie genoten hebben van dit alles ,
  2. Miranda:
    15 augustus 2018
    Prachtig verhaal over Rome, we kunnen het vanuit hier helemaal meebeleven. Wel jammer dat die Romeinen altijd alles verplaatsen, je zou van minder in de war raken. Hele fijne dagen nog en goed weer!
  3. Johan Ghesquiere:
    15 augustus 2018
    Ja, popol, blijkbaar verleggen ze een aantal punten geregeld in Rome....
  4. Johan Ghesquiere:
    15 augustus 2018
    Bekijk een die foto's die ik sebiet doorstuurt. Het restaurant dat Lientje kende, zoeken op de kaart met Levi en het fototoestel om alles vast te leggen. Pilaar gevonden in de basiliek?
  5. Mia Brands:
    16 augustus 2018
    Trapjes lopen is goed voor de lijn ,
  6. Ingrid:
    17 augustus 2018
    Moet niet gekker worden met die Romeinen om alles voor jullie te verstoppen! Gelukkig alles goed gekomen zo te lezen! Toch maar eens Rome gaan bezoeken 🔝