Milano

22 juli 2023

Gisteren met de trein naar Milaan geweest. De laatste trein vertrok om 8:04 ‘s morgens richting Novara waar we konden overstappen op de trein richting Milano centrale. Maar eerst de voetreis naar boven richting station van Orta. Op tijd vertrekken en dan lukt dat wel. Was beetje bewolkt en nog geen felle zon. Daar treinkaartjes gekocht à €9 pp.( is toch ruim 70 km met de trein.) Op de trein nog beetje kunnen rusten en uitgestapt op centraal station van Milaan. Groot en chaotisch, allemaal mensen met koffers die voorbij kwamen gerend (gelopen). Ach ja zijn al iets gewend. Maar wel een enorm groot en prachtig gebouw. Half uurke later stonden we dan toch buiten. We hadden al besloten om te gaan hop-on en hop-offen. Kaartjes gekocht voor de bus, effen gewacht op de bus en tegen 10u45 zaten we op de bus naar de Duomo. Was al flink bewolkt en we prezen ons voor het ideale weer die dag. Geen zon en zo’n 25 graden. Jippie. Lientje en ikke zaten boven in de bus, jos en marleen onderin. We kregen oortjes en konden zo de geleide tour volgen. Helaas was ons dingetje kapot en konden dus niks horen. Tja, kan gebeuren. Busjes rijdt voets en wordt steeds donkerder. Leek op een gegeven moment nacht. Lientje zei nog al lachend: “ik wist niet dat we een nachttour geboekt hadden.” En toen begon het te regenen, eerst zachtjes, daarna harder en nog harder en nog harder totdat het echt stortregende. Nog nooit gezien. Mensen vluchtte naar beneden in de bus. Wij bleven boven want de raampies gingen dicht en we bleven droog. We waren bijna bij de duomo. Toch maar uitgestapt. Op 10 meter waren we drijfnat geregend en we hadden het flink koud. Brrrrrr. Was het gewoon een fikse bui of zou het de rest van de dag blijven regenen was de vraag. Awel later gehoord dat er tornado’s over Milaan noord oost waren getrokken. We zaten dus in de uitlopers van deze tornado’s. Dat hadden wij weer. Elk jaar maken we wel zoiets mee als we op vakantie zijn. Den ene keer stort er een brug in die we de dag daarna zouden nemen (brug genua 2018) aanslag op de kerstmarkt in Berlijn waar we moesten vluchten, politie die op ons camperdeur bonkte met alle zwaailichten aan. Nu weer een tornado waar we bijna in zaten. Gelukkig klaarde het binnen het half uur en scheen de zon alweer. Er kunnen niet veel mensen zeggen dat ze op 1 dag de duomo in de stortregen, in de half bewolking en in de volle zon hebben mogen aanschouwen. Met busje verder gehopt door milaan en uitgestapt bij de castello. Een enorm groot kasteel midden in milaan. En achter het kasteel een enorm groot stadspark. Heel mooi en ook prachtig om te zien. Foto’s volgen nog. Helaas geen foto’s van de tornado maar om je om je een idee te geven… https://www.la7.it/intanto/video/maltempo-a-milano-il-video-del-tornado-a-cernusco-sul-naviglio-21-07-2023-495548 ……open deze link. Prachtige stad Milaan. Wel groots en chaotisch. Veel gezien vanuit de bus maar milaan verkennen kost meer dan een paar dagen. Maar we hebben een goede indruk gekregen van milaan. Blij dat we dit stadje hebben bezocht. Trug met de trein naar ons dorpie en nagenieten van ons tripje. Vandaag platte rust, is halfbewolkt en redelijk afgekoeld tot een goeie 25 graden. Prima weertje om blog te schrijven en dikke boek te lezen. Bij ontbijtje deze ochtend eens effe geproefd van onze fles sambuca en moet gezegd zijn….heeft me gesmaakt.

Ciao en tot ton he.

1. Jos:
    22 juli 2023
    De sambuca staat trouwens nog op tafel 😜
  2. Jp:
    22 juli 2023
    Nu toch ni meer se. heb hem mee naar binnen genomen toen het begon te regenen
  3. Ingrid:
    22 juli 2023
    Wauw dan hebben jullie aan de goede kant gezeten das gelok hubbe! Hopelijk blijft het bij deze ene storm/tornado! En kunnen jullie nu lekker relaxen bij een heerlijke temperatuur. Hier is het ook een paar graadjes afgekoeld naar 22 graden. Geniet nog van de Sambuca (geen limoncello?)?
  4. Miranda:
    23 juli 2023
    Gelukkig dat jullie alleen in de uitloper hebben gezeten, en niet met bus en al weggewaaid! En dat de camper ook is blijven staan 👍 fijne dag!😎