Voettocht naar oude gedeelte van Orta.

20 juli 2023 - Pella, Italië

Hier zijn we weer.

Gisteren naar oude gedeelte van Orta san Giulio gewandeld. ‘s ochtens vroeg vertrokken aan de wat later bleek een calvarie tocht. Er was een marktje aangekondigd en was maar een goeie 2,5 km wandelen. Waren er helaas vergeten bij te zeggen dat het wel 200 hoogtemeters waren. Langs de moskee gewandeld die we vanaf ons plaatsje kunnen zien of toch het bovenste gedeelte dat we zien, de minnierette genaamd. Deze moskee bleek, tot onze stomme verbazing, omgebouwd te zijn tot een luxe hotel. Er reed net een bentley naar buiten. Alleee, op de splitsing konden we kiezen, linksom of rechtsom. Gekozen voor rechtsom. Nog meer klimmen naar boven. We mooi uitzicht, we konden onze camper aan de andere kant van het meer zien staan. Nog beetje verder omhoog gewandeld. Eindelijk we zijn boven oppe berg. Nog beetje dalen en we liepen het eeuwenoude dorpje binnen. Prachtige straatjes, paar toeristen, op zoek naar de markt. Zo’n markt in een klein dorpje kan wel eens tegenvallen, soms staan er maar 5 kraampjes. We hadden geluk, er stonden 8 kraampjes opgesteld. Wel een prachtig pleintje aan het water. Met bootje kon je naar een ander klein eilandje varen met een mooie kerk. Maar eerst iets gaan drinken op een terras. Ze hadden daar lekker cocktails met fruit, non alcoholica en met alcohol. Het was nog vroeg in de ochtend dus te vroeg voor de alcohol. Gevraagd naar non alcohol. Waarschijnlijk door onze slechte italiaanse uitspraak cocktail met alcohol gekregen. Ach die smaakte ook goed. Daarna naar de bootjes toe. Naar eilandje met mooie wal en kerkje gevaren. Daar naar binnen om kaarsje te branden voor onze mamma en pappa. Prachtig kerkje. Er lag zelfs mummie in een kist te liggen om een altaar.
Terug met bootje, iets gaan eten ergens en tegen half vier terug te voet naar onze camping. Remember de hoogtemeters. Weer eerst omhoog, poehoe, was beetje warm, ieder op eigen tempo want de 2 gekochte flessen limoncello woog best wel wat. Poehoe en nog eens poehoe. Was best warm en geen zuchtje wind. Boven aangekomen was er gelukkig een barretje/cremerieke. Zat al veel volk want iedereen had dorst. Wij een gelukkig plaatsje gevonden en na eerste blikje coca kwamen marleen en jos ook om de hoek kijken. Na het volgende coca nog een cremeke geeeten en onze tocht naar beneden naar de camping kon beginnen. Aangekomen op camping was iedereen poempaf. Zwembroek aan en meertje in om af te koelen. Marleen naar hare meersteen om daarop plaats te nemen. Wij lekker zwemke gedaan. Gene zin om eten te maken dus pizza time. Flesje rose erbij. Nog onze schaduwdoeken opgehangen en verder platte rust. Dagje milaan ook maar dagje opgeschoven. Morgen dus naar milaan.

vandaag is voor de meisjes bikini dag. Ik heb me daarbij aangeschoten. Ikke ook bikinidag. (En dat mag je letterlijk nemen. Ik krijg wel wat bekijks van onze buurtjes ;-))

Nu nog de prijsvraag voor vandaag. Hoeveel spel- of grammaticale fouten staan er in bovenstaande tekst.

1. Jos:
    20 juli 2023
    Volgens de JP schrijfwijze NUL vaute !
  2. Jp:
    20 juli 2023
    Nou verruit ton ook een puntje voor ouw derbij. 0+1 derbei is 1 puntje voor Jos.
    Manmanman lijkt wel of ik tentamens aant nakijken ben, geef ik ook punten voor dingen die bena goed zijn of net ni faut.
  3. Ingrid:
    20 juli 2023
    Geen spelfouten gezien was een strikvraag 😂
    Trouwens Milaan is prachtig!!!! Veel plezier 🤩
  4. Jp:
    20 juli 2023
    Ach dat gaat ik goed rekene. Omdat je al een paar keer tlaat was met de preisvraag gaat ik je tog een puntje geven voor se moeiten.
    1 punt erbij voor ingrid
  5. Johan:
    Blijkbaar beetje warm....
  6. Jp:
    20 juli 2023
    Vandaag is het goed aan het meertje. Beetje wind en lekker zonneke.
  7. Eline:
    20 juli 2023
    Waar is de foto met de bikini?? 😀
  8. Jp:
    20 juli 2023
    Helaas, die foto kwam niet door de cesuur heen.
  9. Miranda:
    20 juli 2023
    Slechts 1 foutje ontdekt, we mooi uitzicht = wel mooi uitzicht. Goed gedaan, broer, ondanks de alcohol of misschien wel dankzij 😂
  10. Jp:
    22 juli 2023
    Dat gaat ik weer goed rekenen. Lijkt wel of ik tentamens nakijk. Reken ik ook bijna alles goed. ;-)
  11. Ingrid:
    22 juli 2023